Likheter och skillnader mellan lokalt och centralt anställda specialpedagoger i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Sammanfattning: Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra likheter och skillnader i specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan, utifrån om en specialpedagog är anställd i ett centralt team eller är knuten till särskilda förskolor. Den teoretiska förankringen utgår från professionsteori och systemteori. Examensarbetet har en kvalitativ metodologisk ansats med semistrukturerade intervjuer och en abduktiv innehållsanalys som mynnar ut i tre huvudteman och sju underteman. Innehållsanalysens huvudteman indikerar att förskolan har ett stort behov av en specialpedagog. Den specialpedagogiska kompetensen kopplas både till enskilda barn i behov av stöd och pedagogers behov. Resultatet tar även upp likheter och skillnader i informanternas uppfattning om hur den specialpedagogiska kompetensen riktas utifrån förskolans behov och i samverkan med andra aktörer. De specialpedagoger som intervjuades önskade utöver den befintliga riktningen av kompetensen även jobba mer förebyggande. Professionsteorin och systemteorin synliggörs i flera sammanhang i resultatet men främst under temat som berör hur den specialpedagogiska kompetensen organiseras. Som vidare forskning ges förslag på hur professionen kan förtydligas och riktas mot förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)