BARNS ERFARENHET AV DELAKTIGHET I VÅRDEN : EN ENKÄTSTUDIE

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Författare: Lina Lennartsson; Malin Neijd; [2021]

Nyckelord: Barn; delaktighet; enkätstudie; erfarenhet; vård;

Sammanfattning: Bakgrund: Sedan barnkonventionen blev svensk lag i januari 2020 finns det ett behov inom barnsjukvården att mäta barns delaktighet. Tidigare studier visar på att barn vill vara delaktiga i sin vård. Syfte: Att kartlägga barns erfarenhet av att vara delaktiga i sin vård samt att beskriva deras tankar om förbättringar i vården. Metod: En tvärsnittsstudie med deskriptiv och komparativ design genomfördes. Inklusionskriterier för studien vad barn mellan 6-17 års ålder som fått någon form av vård på en barnklinik, samt att barn och förälder ska kunna läsa och förstå det svenska språket. Resultat: Av det urval som studerats besvarade 74 respondenter frågeformuläret varav 45 stycken var pojkar och 29 stycken var flickor. Barnen var mellan 6 och 17 år. I jämförelse av medelvärde mellan två åldersgrupper 6-11 år och 12-17 år så visade t-test att där inte fanns någon signifikant skillnad. Det uppstod inte heller signifikant skillnad i förhållande till delaktighet om barnet har fyllt i formuläret själv eller fått hjälp av vårdnadshavare. Speciellt intressanta resultat återfanns i fråga fem och fråga nio som hade lägst respektive högst spridning bland svaren. Slutsats: Barn tillåts vara med och bestämma i vården men det är inte alltid de själva vill det. Mer forskning behövs föra att kartlägga barns erfarenheter av att vara delaktiga i sin vård där även barn som inte talar eller förstår svenska inkluderas. Det hade även varit intressant att inkludera barn i primärvården och barn från barn- och ungdomspsykiatrin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)