Används säljmiljön som marknadsföringsinstrument i butik : Observationer och intervjuer i två möbelbutiker

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Matilda Gunnarsson; Linda Söderlund; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Eftersom människor idag inte bara gör sina val av butik utefter pris och/eller sortiment utan också efter vilka mervärden och upplevelser en butik ger, så är det viktigt att butiker arbetar med att vara attraktiva i sin interiöra säljmiljö för att kunden ska välja just den butiken och inte någon annan. Det är viktigt att ge dem inspiration som förhoppningsvis leder till köp, och som skapar en vilja till att komma tillbaka. Utefter detta så valde vi att undersöka hur två stycken möbelbutiker, som båda är franchising butiker och ingår i en kedja, använder sig av den interiöra säljmiljön i sin marknadskommunikation. De två butiker som vi valde att undersöka var Mio i Karlstad och EM i Arvika, vi valde dessa två butikerna pågrund av att de är två butiker som liknar varandra i pris, sortiment och vilka kunder de riktar sig till. Detta gjorde det mer intressant att se vilka skillnader och likheter som fanns i de respektive två butikernas användning av den interiöra säljmiljön i sin marknadskommunikation. För att få en hög intern giltighet och för att kunna gå på djupet med vår uppsats så valde vi att jobba utefter den kvalitativa metoden, och de två undersökningsmetoderna vi valde att använda oss av var öppna individuella intervjuer och observationer. Vi började med att göra de två öppna individuella intervjuerna med butikscheferna, sedan gick vi vidare med att göra observationer i de båda butikerna. Något som framträder tydligt i vår slutsats är att det finns en tydlig likhet i deras syn på hur den interiöra säljmiljön ska ge inspiration till kunderna, och hur de arbetar med den i sin kommunikation med kunderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)