En utvärdering av arbetsmarknadsanställdas upplevelse av sin introduktion till en av Malmö stads förvaltningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Denna undersökning har syftat till att utvärdera i vilken utsträckning rådande praxis för introduktionen av arbetsmarknadsanställda, på en av Malmö stads förvaltningar, har fått det önskade resultatet eller ej utifrån de arbetsmarknadsanställda upplevelse av sin introduktionsprocess. Metoden som valdes för detta arbete var en kvalitativ metod, i form av semistrukturerade intervjuer, där resultatet styrde det teoretiska ramverket. Det undersökningen kom fram till var att förvaltningen till viss del misslyckades i sin egen måluppfyllelse, i form av både prestationsmål och effektmål, då resultatet av förvaltningens aktiviteter inte fullt ut ledde till det önskvärda tillståndet. Detta då de arbetsmarknadsanställda upplevde sig sakna kunskaper om vad det innebär att vara anställd inom Malmö stad, förvaltningens arbete i stort samt, för vissa, vad som gäller kring arbetsmiljön på förvaltningen. Flera av de arbetsmarknadsanställda upplevde sig även ha socialiserats in i den subkultur som fanns på enheten/avdelningen istället för den förvaltningsgemensamma. Inför framtiden föreslogs därför möjliga åtgärder i form av att förvaltningen designar sin introduktionsprocess så att lärande i högre grad kan ske genom både institutionaliserade och individualiserade socialisationstaktiker samt att förvaltningen i högre grad anpassar introduktionsprocessen utifrån de arbetsmarknadsanställdas förutsättningar i form av till exempel språkförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)