Föräldrars upplevelse av delaktighet vid neonatalvård - en kvalitativ studie

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Ungefär 10% av alla nyfödda barn i Sverige vårdas på en neonatalavdelning i samband med sin födelse. I tidigare publicerad statistik har endast drygt hälften av tillfrågade föräldrar upplevt att vårdpersonalen gjort dem delaktiga i deras barns vård och behandling. Föräldrar har en betydande roll för barnets omvårdnad och utveckling och därför var det av stor vikt att belysa deras upplevelser av delaktighet i vården. Syfte: Syftet med uppsatsen var att belysa föräldrars upplevelser av vårdstödjande åtgärder som påverkar delaktighet vid neonatalvård. Metod: En kvalitativ intervjustudie genomfördes under september till oktober 2023. Åtta semistrukturerade intervjuer med totalt tio deltagare inkluderades med stor geografisk spridning. Deduktiv innehållsanalys användes för att analysera materialet utifrån begreppet delaktighet. Resultat: Föräldrarna beskrev ett flertal orsaker till vad som gör att man upplevt sig delaktig i sitt barns vård, men även vad som ibland hindrat dem från denna känsla. Föräldrar upplevde att delaktighet till stor del skapas genom ett gott bemötande från vårdpersonalen, där föräldrar genom stöd och praktiska förutsättningar får möjlighet att delta i den aktiva omvårdnaden. Utöver detta behövde föräldrar begriplig och kontinuerligt kommunicerad information om sitt barns vårdförlopp för att känna trygghet och kontroll i vården på en neonatalavdelning. Resultatet presenteras under fyra huvudkategorier och elva subkategorier. Slutsats: Ett gott bemötande ansågs kunna minska betydelsen av andra identifierade hinder för att föräldrar skall uppleva sig delaktiga i vården. Studien kan bidra till en tydligare förståelse för vad som upplevs som hinder eller möjligheter för känslan av delaktighet, och ytterligare kunskap behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)