En välgörenhetsorganisations ansikte utåt

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Många välgörenhetsorganisationer har idag second hand-butiker knutna till sin verksamhet som ett sätt att omvandla gåvor till likvida medel som doneras till välgörande ändamål. Detta innebär att organisationerna måste arbeta aktivt med sin varumärkesidentitet för att kunna särskilja sig från andra aktörer på marknaden. Författarna till denna uppsats har försökt klargöra varumärkesidentiteten hos Röda Korsets mötesplats Kupan som bedriver försäljning av second hand. Inom teorier och tidigare forskning betonar man vikten av att varumärkesinnehavare måste veta vad som kännetecknar deras varumärke och vad det skall förmedla, annars finns risken att konsumenterna får svårt att bilda en tydlig uppfattning utav varumärket. Det önskade scenariot är att varumärkesinnehavaren och konsumentmarknaden skall uppfatta varumärket likadant. Röda Korset är en mångsidig organisation med många olika verksamheter knutna till sig, varav second hand-verksamheten utgör en av dessa. Mötesplats Kupan har många olika syften, dels skall rörelsen kunna gestalta det konkreta över vad Röda Korset innebär och vara en kommunikationskanal och upplysa om organisationens internationella uppdrag att ingen lämnas ensam vid en katastrof. Mötesplats Kupan har också en funktion av att vara en fysisk mötesplats och bedriva second hand-verksamhet som ett verktyg för organisationens insamling. Idag spretar verksamheten åt alla olika håll inom Sverige och kretsarna sköter sina mötesplatser på olika sätt då det inte finns några konkreta eller tydliga direktiv från Röda Korset centralt om hur verksamheten skall skötas. Detta innebär att även om rörelsen har en stark identitet lokalt sett skiljer sig dem sinsemellan och kan riskera att avvika från det som Röda Korset önskar förmedla. Myrorna däremot är en butikskedja av second hand med ett helhetskoncept som är märkbart i alla butiker med bland annat ett identiskt skyltmaterial. Myrorna skänker sitt överskott till Frälsningsarmén som är en organisation jämte Myrorna och de har utöver detta inget konkret samarbete. Detta underlättar för Myrorna att inta en tydlig position i kundernas medvetande som varumärke, men de riskerar att inte förstå huruvida Myrorna arbetar för välgörenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)