DEN PERSONLIGE SLÖJDLÄRAREN : En kvalitativ intervjustudie om uppstartsmomentets betydelse för fungerande undervisning i trä och metallslöjd.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Ämnet slöjd innebär relativt stor frihet för både för lärare och elever men eftersom det handlar om ett obligatoriskt skolämne som ska ge eleverna verktyg till ”kreativitet, handlingsberedskap och förmåga att överväga olika lösningar och tillvägagångssgssätt” (Skolverket, 2022, s.218) finns anledning att synliggöra metoder och arbetssätt som möjliggör detta. Studiens syfte är att identifiera, analysera och jämföra både nyutbildade och mer erfarna trä- och metallslöjdlärares arbetssätt och strategier vid uppstartsmomentet och på så sätt kunna ge förslag på konkreta och användbara arbetssätt för undervisning till självständiga slöjdelever. Fem slöjdlärare inom trä och metall har deltagit i semistrukturerade intervjuer och utfallet har analyserats genom kodning, tematisering och summering. Resultatet visar att uppstartsmomentet verkligen behövs, lärarnas arbetssätt presenteras och gemensamma arbetssätt identifieras. Lärarna beskriver alla att det är viktigt att samla eleverna nära varandra under uppstarten, samtala och bygga relation. Fungerande medier är förlagor och textstöd, gärna i kombination. Även bildstöd är användbart om det används som inspiration eller som textkomplement. Utifrån lärarnas svar växer även en bild av slöjdundervisning som något personligt fram. Lärarens personlighet i kombination med de yttre förutsättningar som finns formar undervisningen. Detta har diskuterats och lett till begreppet Den personlige slöjdläraren och att alla arbetssätt bör för undervisande lärare tolkas utifrån egna förutsättningar. För att ta kunskapen vidare vore det önskvärt med framtida forskning utifrån även textilslöjd, samt hur undervisningen ser ut när den bedrivs av lärare med mindre erfarenhet samt hur elever uppfattar undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)