Klyftan mellan utbildningen och kompetenskravet hos revisorerna : En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på revisionsbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Författare: Berfin Yildiz; Divine Kamariza; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en ökad förståelse över hur digitaliseringen har  påverkat revisionsbranschen och få en fördjupad förståelse över vilka kompetenskrav digitaliseringen har medfört till revisionsbranschen. Därmed är syftet även att undersöka ur revisionsbyråernas perspektiv i vilken utsträckning högskoleutbildningen täcker de kompetenserna som förväntas hos revisorerna i praktiken utöver RI:s nya utbildningskrav.  I denna kvalitativa studie har en kombination av målstyrt urval och subjektivt urval tillämpats tillsammans med en abduktiv forskningsansats. Det empiriska materialet samlades genom att utföra åtta semistrukturerade intervjuer. För att sammanställa det empiriska materialet tillämpades en tematisk analys. Vidare visar studien att digitaliseringen har en stor påverkan på revisionsbranschen och hela revisionsprocessen sker numera digitalt. Digitaliseringen har även ändrat på revisorns profession enligt studiens resultat, då det numera krävs ytterliga kompetenser. Studien visar även på att högskoleutbildningen inte är tillräckligt väl förberedande inför praktiken. Detta då mycket av det som undervisas i högskolorna inte implementeras i praktiken, vilket resulterar i ett kompetensgap. De generiska kompetenserna som efterfrågas av revisionsbyråerna hos en revisor till följd av digitaliseringen är informationsteknisk kompetens, social- och kommunikationsförmåga samt analytisk- och kritisk tänkande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)