Sökning: "Barnsperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Barnsperspektiv.
1. Estetisk kultur och förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka förskolebarns tillgång till den estetiska kulturen. Detta gör jag genom intervjuer med fyra kulturarbetare som arbetar med barn och kultur. Samt genom att undersöka empirin genom fenomentet hur förskolebarns möjligheter till kulturutbud set ut. Arbetet använder en kvalitativ och fenomenologisk metod. LÄS MER
2. Vad hände sen? : Påverkan av en diagnos ur ett barnsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Barns perspektiv på hur samhället, skolan och vårdnadshavarna påverkar deras tid efter diagnostisering finns det lite forskning kring. Syftet med denna studien är därför att belysa barns upplevelser av att få en diagnos och deras syn på vad samhället, förskolan och vårdnadshavarna har gjort för att hjälpa dem efter diagnostisering. LÄS MER
3. Barns möjlighet till inflytande och delaktighet i en demokratisk förskola : En kvalitativ intervjustudie där barns och förskollärares röster blir hörda
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) visar på hur demokratiuppdraget är en central del iförskolans verksamhet, där barns inflytande och delaktighet skrivs fram som viktigakomponenter för att kunna genomföra det demokratiska uppdraget. Avsikten med studien ärdärmed att undersöka hur barns inflytande och delaktighet beaktas i relation till förskolläraresdemokratiuppdrag. LÄS MER
4. Inflytande över utegården på förskolan : en studie om inflytande över förskolors utegårdar från huvudmäns och förskolepedagogers perspektiv
M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad förskolepedagoger och huvudmän anser om deras och barns inflytande över utegårdarna på förskolor i Västra Götaland. En kvantitativ datainsamlingsmetod har valts ut genom enkäter för att kunna besvara studiens frågeställningar. LÄS MER
5. “För det bästa är att göra det när mottagare när mottaglig, det är svårt att sända radio om dom inte har satt på apparaten” : Förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera verksamma förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus genom en analytisk diskussion med hjälp av barnperspektiv och barnsperspektiv. Detta utifrån en kvalitativ studie, där vi genomfört sex semistrukturerade intervjuer för att ta del av de verksamma förskollärares beskrivningar om undervisning utomhus. LÄS MER