Framtagning av optimal buffertstorlek för ökad produktion på Scania

Detta är en M1-uppsats från KTH/Produktionsutveckling

Sammanfattning: Detta arbete har gjorts åt Scania som är ett av de ledande företagen inom lastbilstillverkning. Arbetet har utförts på plats I Södertälje på Scanias cylinderhuvudstillverkning. Området som arbetet behandlar är relativ nytt och därför upptäcks en del nya problem. Ett av dessa problem är att en befintlig 7 bitars buffert mellan två maskiner, OP70 och OP80, antingen står full eller tom, vilket leder till produktionsbortfall. Dessutom har OP80 många stopp vilket leder till att bufferten snabbt fylls upp och OP70 inte kan fortsätta arbeta. Därför ville Scania undersöka om en förändring på buffertstorlek skulle kunna lösa detta problem. För att kunna undersöka huruvida en större buffert skulle lösa problemet användes simulering som verktyg. I simuleringsprogrammet ExtendSim 10 byggdes två simuleringar upp. Den ena simuleringen som kallas “nuläge” är baserad på hur det såg ut då arbetet startades. Den andra kallas “målbild” och är uppbyggd med de cykeltider och stoppfrekvenser som Scania önskar att dessa maskiner har I framtiden. Under arbetets gång började man använda nya verktyg I OP80 maskinerna och det beslutades att dessa nya verktyg används i simuleringen av målbilden men inte I simuleringen av nuläget. När ett stort antal olika buffertstorlekar hade simulerats kunde grafer ställas upp som visar hur många bitar man får ut vid varje buffertstorlek samt hur stor ökning det motsvarar jämfört med den befintliga bufferten med 7 platser. Genom detta kunde även den optimala buffertstorleken för de två simuleringarna fastställas. Utifrån resultaten diskuteras tre olika handlingsalternativ, fördelar och nackdelar med dessa handlingsalternativ samt vilket av handlingsalternativen som de som utfört arbetet rekommenderar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)