Slöjdlärares syn på sambedömning : En kvalitativ studie av likvärdighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Saya Djanaieff; [2016]

Nyckelord: betygskriterier; materialområde; bedöma; betyg;

Sammanfattning: Bakgrunden till mitt examensarbete är min egen nyfikenhet kring hur slöjdlärare på andra svenska skolor tolkar rådande betygskriterier och hur samarbetet kring dessa fungerar i praktiken. Syftet med min uppsats är att undersöka hur ämneslärare som arbetar terminsvis inom sitt materialområde gör när de blir tvungna att sambedöma en elevs prestation inför ett gemensamt betyg i ämnet slöjd. Jag ville veta hur bedömningen går till i praktiken, hur elever dokumenterar sin arbetsprocess och om materialområdet kan påverka elevens betyg. Jag valde att genomföra kvalitativa intervjuer där jag bad 10 slöjdlärare att svara på 20 frågor utformade för och riktade till yrkesaktiva lärare för att veta hur de tänker och gör när det kommer till sambedömning av elevers uppvisade kunskap och förmåga. Slutsatsen av min undersökning är att slöjdlärare har olika förutsättningar på sina arbetsplatser vad gäller utrustning och tid, vilket även påverkar deras sätt att arbeta. Lärarna har ofta en vilja att samarbeta över materialområdet men tid för det saknas ofta. Informanterna anser att om eleverna själva får välja det materialområde de är mest intresserade av ger detta dem mer motivation och större möjlighet att utvecklas och arbeta mer koncentrerat och härigenom kan de tillgodogöra sig och uppvisa djupare kunskaper. Lärarna var överlag överens om att då en elev visar märkbart bättre förmågor inom ett kunskapskrav i den ena slöjdarten hänvisar lärarna till bäst uppvisad förmåga. När lärare måste sambedöma och är oeniga om ett betyg friar de hellre än fäller och ger oftast eleven det högre betyget. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)