Videoklipp i matematikundervisningen : En interventionsstudie om hur matematiska videoklipp påverkar elevers motivation och prestation i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Den här interventionsstudien undersöker hur matematiska videoklipp påverkar elevers motivation och prestation i matematik. Studien bygger på vår tidigare konsumtionsuppsats Videoklipp i matematikundervisningen – En systematisk litteraturstudie om hur matematiska videoklipp kan användas och påverkar elevers motivation (Larsson & Andersson, 2021). Undersökningen bestod av en experimentgrupp och en kontrollgrupp där deltagarna gick i årskurs sju. Experimentgruppen hade matematikundervisningen med matematiska videoklipp som komplement till ordinarie undervisning under sex lektioner, medan kontrollgruppen hade vanlig matematikundervisning under samma tid. Båda grupperna utförde ett för- och efter-test. Experimentgruppen fick även svara på en enkät efter de sex lektionerna. Resultatet från studien visade att matematiska videoklipp liksom vanlig undervisning påverkar eleversprestationer i matematik positivt, då deltagarna i experimentgruppen visade en statistisk signifikant ökning mellan för- och efter-test. Det finns dock ingen statiskt signifikant skillnad mellan grupperna. Utifrån resultatet kan vi inte dra någon slutsats om matematiskas videoklipp som komplement i matematikundervisningen påverkar elever motivation positivt. För att tolka resultatet rörande elevers motivation utgick vi från självbestämmandeteorin där alla tre kategorier, känsla av kompetens, självbestämmande samt social delaktighet ska vara uppfyllda för att nå ökad motivation. I den här studien fann vi bara resultat för uppfylld känsla av kompetens samt självbestämmande. Utifrån resultatet från studien skulle lärare kunna arbeta med utgångspunkten att matematiska videoklipp som komplement till ordinarie undervisning är en tillgång i undervisningen elevers då resultat förbättrades, vilket även tidigare studier har visat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)