Utvärdering av laddningssystem för elfordon

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Författare: Johannes Banous; [2023]

Nyckelord: Elfordon; laddning; mätningar;

Sammanfattning: Elfordon är en viktig del av omställningen till en mer hållbar transportsektor och för att kunna nå de uppsatta klimatmålen, både globalt och nationellt. Biltillverkare arbetar ständigt med att utveckla olika komponenter för att kunna optimera egenskaperna, däribland laddning. Samtidigt sätts standarder och krav upp kring hur en laddning får se ut för att motverka störningar i elnätet orsakade av laddning i form av bland annat övertoner och reaktiv effekt. Detta arbete syftade till att utföra mätningar vid laddning av olika elfordon samt plug-in hybrider för att studera eventuella övertoner upp till ordning 40, THD och effektfaktor. En mätbox konstruerades för att på ett enkelt och säkert sätt kunna genomföra mätningar på olika typer av bilar. Mätningarna genomfördes vid olika strömnivåer upp till 16A, och var både en- och trefas beroende på typ av bil- Uppmätta resultat jämfördes sedan med krav på övertoner som finns i standard SS-EN 61000-3-2. Resultaten visade att både Tesla Model 3 och BMW 330e inte uppfyller standarden för laddning medan Volvo V90 och Volvo XC40 uppfyller standardens krav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)