Förändring i försäljningsstrategi hos medlemmar i Lantmännen : vad är effekten av informationsasymmetri?

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: De senaste årens kraftiga prisvariationer på spannmålsmarknaden har ställt lantbrukarens försäljningsstrategi i centrum. Lantbrukaren har även fått flera sätt att prissäkra sin spannmål på. Detta har lett till ökad möjlighet för lantbrukaren att diversifiera sin försäljningsstrategi för att på så sätt sprida sina risker. Samtidigt har prisinformationen från återförsäljare minskat på senare år tack vare hårdnande konkurrens på spannmålsmarknaden. År 2011 slopade Lantmännen öppna prisnoteringar. Detta har ökat en del lantbrukares riskexponering när det kommer till försäljning av spannmål. Det finns teorier som beskriver förhållandet mellan tillverkare (lantbrukaren) och återförsäljare när det kommer till det ekonomiska värdet av informationsdelning och riskexponeringen lantbrukaren utsätts för vid bristande information. Däremot saknas studier som undersöker förändringar i lantbrukarens försäljningsstrategi som dessa faktorer kan ha orsakat. Syftet med denna studie är därför att undersöka om lantbrukare som är medlemmar i kooperativet Lantmännen har förändrat sina försäljningsstrategier på grund av att lantmännen slopade sina öppna prisnoteringar. Studien omfattar intervjuer med fyrtio lantbrukare som är medlemmar i kooperativet Lantmännen. Urvalet av respondenter skedde slumpmässigt och de empiriska observationerna består av numerisk data som samlats in med hjälp av en intervjuguide vid intervju tillfället. Lantbrukare använder sig av olika strategier och metoder vid försäljning av spannmål. Det har därför varit väsentligt att få fallgårdar till denna studie med ungefär samma förutsättningar för att enklare kunna se till förändringar mellan år 2010 till år 2014. Årtalen är valda för att se om Lantmännens beslut att ta bort sina öppna prisnoteringar har lett till förändringar. Lantbrukarna i denna studie bekräftar att flera av de teorier som tidigare forskning tagit fram gäller vid handel av spannmål samtidigt som en del data pekar på att faktorer som teorin inte tar upp kan påverka deras försäljningsstrategi. Studien visar på att de öppna prisnoteringarna inte har påverkat lantbrukarens försäljningsstrategi på så sätt att de har bytt strategi. Det är snarare det faktum att lantbrukaren har hanterat den ökade riskexponeringen genom att denne handlar med flera återförsäljare på marknaden idag än vad denne gjorde innan Lantmännen tog bort de öppna prisnoteringarna. Lantbrukaren är alltid på jakt efter marknadsinformation för att fatta så kloka beslut som möjligt vid spannmålshandel. De öppna prisnoteringarna uppfattades som mer betydande för mindre lantbruksföretag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)