Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om hur könskodad webbdesign kan uppfattas ur kvinnors perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Internet är en viktig del av människors vardag och webbsidor används dagligen av en stor del av befolkningen. Trots detta är det en övervägande andel män som skapar dessa webbsidor. Utvecklarnas normer och förväntningar formar ofta webbplatsers design. För att utveckla webbsidor som är användarvänliga och skapar en positiv användarupplevelse krävs det en medvetenhet och förståelse för användarnas olika preferenser. Genom att ha en ökad medvetenhet om dessa preferenser kan utvecklare och designers arbeta för att skapa webbsidor som möter användarnas förväntningar och behov på ett mer effektivt sätt.  Syftet med denna studie är att undersöka kvinnors uppfattning och reaktioner på stereotypiskt könskodad webbdesign, samt att undersöka hur könsneutral webbdesign kan bidra till att skapa inkluderande webbplatser. Syftet har sedan kategoriserats ner i två undersökningsfrågor. Undersökningsfrågorna i denna studie utforskar hur kvinnor uppfattar och känner igen stereotypiskt könskodad webbdesign, samt deras åsikter om inkluderande webbdesign och dess betydelse för att känna sig inkluderade.  För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ metod använts. Studien bygger på en tidigare kandidatuppsats och undersöker även tidigare forskning inom ämnet. Metoden för datainsamling som användes var fokusgrupp bestående av kvinnor. Genom att återanvända delar av den tidigare kandidatuppsatsen och utöka med nya frågeställningar, analyserades hur stereotypisk könskodad webbdesign upplevs av kvinnor.  Resultatet av studien visade att kvinnor reagerade både positivt och negativt på stereotypiskt könskodad webbdesign. De kunde identifiera och känna igen könsstereotyper i färg, typografi och bildspråk. Deltagarna upplevde att den stereotypiska designen bidrog till exkludering av både kvinnor, män och personer med andra könsidentiteter. Därmed betonades vikten av att skapa könsneutral design för att främja en positiv användarupplevelse och undvika negativa konsekvenser av stereotyper. Resultatet betonade även behovet av inkluderande webbdesign och att skapa en känsla av inkludering för att möta olika användares behov och preferenser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)