Förskollärares arbete med rörelseaktiviteter i förskolan i vilka digitala verktyg implementerats

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med rörelseaktiviteter i samband med att digitala verktyg implementerats i förskolans utbildningsuppdrag. I studien blir det sociokulturella perspektivet på barns lärande betydelsefullt som teoretisk utgångspunkt då barnen genom interaktioner i sociala samspel, kommunicerar, förmedlar och utbyter kunskaper samt lär av varandra.   För att genomföra undersökningen valdes semistrukturerade intervjuer. I intervjuerna deltog åtta förskollärare ifrån fyra olika kommuner i Mellansverige. Resultatet visar att förskollärarna använder digitala verktyg i inomhusmiljön för att utmana barnen i rörelseaktiviteter samt framkommer det att utomhusmiljön berikar förskollärarnas möjliggörande av rörelseaktiviteter i förskoleverksamheten. Därutöver visar resultatet att implementeringen av digitala verktyg påverkar barnens rörelseaktiviteter ur en positiv bemärkelse då förskollärarna använder verktygen som ett komplement till rörelseaktiviteter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)