Problemlösning genom AI : En kvalitativ studie om hur chatbotar kan förbättra dokumentation och informationssökning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Kunskapshantering är ett forskningsområde som handlar om att samla in, dela, förvalta samt applicera kunskap. Chatbotars användningsområde har idag främst varit för att öka den operativa effektiviteten, personifiera organisationers kundtjänst och genomföra datadrivna beslut. Tidigare forskning visar att användning av chatbotar för att förbättra arbetsprocesser som kunskapshantering är ett underforskat område. Därav syftar denna studie till att öka medvetenheten och förståelsen för chatbotars potential inom kunskapsintensiva organisationer. Studien antog en kvalitativ ansats som inleddes med en litteraturstudie som användes för att formulera intervjuguiden. Datainsamlingen har genomförts genom semistrukturerade intervjuer. De teman som identifierades i studien är: Intern och extern dokumentation, informationssökning och problemlösning, samt kommunikation och kunskapsdelning. Studien diskuterar hur chatbotar kan användas som stöd inom dessa teman.  Studien drar slutsatsen att chatbotar kan stödja kunskapsintensiva organisationer genom att agera som en smart assistent. Däremot lyfter studien upp begränsningar och etiska aspekter avseende användningsområdet.   Studiens bidrag till befintlig forskning består av förslag på hur chatbotar kan stödja kunskapshanteringsprocessen genom studiens analytiska teman, vilket är en stark reflektion av kunskapshanteringsprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)