Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt avmatematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning. - Vilka faktorer påverkar matematikundervisningens utformning och innehåll? - Vilka för- och nackdelar finns med att arbeta med en matematikbok? - Hur kan en matematikundervisning se ut utan en traditionell matematikbok? - Vilka faktorer spelar in för att främja lusten att lära med fokus på matematikundervisningen?Vi har genomfört en intervju med en pedagog som en ingång till att göra en forskningsöversikt övermatematikundervisningens innehåll med fokus på lärobokens roll och användning. Intervjun har fungerat somurvalsinstrument för att bestämma vilka delar av aktuell forskning som vi har tagit del av.Vår undersökning har visat att det både finns för- och nackdelar med att använda en matematikbok i undervisningen.Det viktigaste har dock visat sig vara hur man väljer att arbeta med en lärobok. Ett antal olika faktorer påverkarutformandet av matematikundervisningen; lärarens roll, materialval, alternativa arbetssätt, gruppindelningar,internationella undersökningars resultat.Vår undersökning har stor relevans för läraryrket. Vår forskningsöversikt har visat att det inte är att man väljer attanvända en matematikbok i undervisningen, utan hur man använder den, som spelar störst roll för en lyckadundervisning. Val och användning av matematikbok är varje lärares ansvar. Vi ger också en bild av vilka andraalternativa arbetssätt som finns att tillgå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)