Didaktik för ekonomiämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Mitt syfte med studien är att utforska och beskriva hur variationsteori som utgångspunktmed stöd i Learning study och Lesson study har använts för analys av lärandeobjektenoch påverkat synen på undervisningen i olika ämnen och analysera hur deerfarenheterna skulle kunna ligga till grund för utveckling av ämnesdidaktiken iföretagsekonomi. Studien problematiserar ekonomiämnets didaktik i relation tillvariationsteori, Learning study och Lesson study. Fyra slumpmässigt valdaforskningsrapporter som representerar olika nivåer i skolgången utgör data.Forskningsrapporterna behandlas som om de vore öppna intervjuer där de forskare somgenomfört fallstudier med variationsteori som utgångspunkt ger sin syn på teorin ochmetoderna. Data analyseras i tre steg bestående av en närläsning, identifikation avessenser och kategorisering av teman samt en kritisk granskning av dessa teman.Studien synliggör fem teman som på olika sätt belyses och återkommer i de olikaforskningsrapporterna. Läraren, eleven, kontexten, ämnet samt reflektioner över självavariationsteorin. Slutsatsen är att den studerade forskningen i variationsteori begränsasav att interaktionen mellan lärare och elev har utelämnats men att forskningsrapporternaändå ger stöd för hur man ska kunna hantera begreppen i ekonomiämnet. Studienbetonar vikten av att identifiera de kritiska aspekterna av lärandeobjekt.Nyckelord: Företagsekonomi, Learning study, Lesson study, lärandeobjekt,variationsteori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)