Sökning: "Företagsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 4533 uppsatser innehållade ordet Företagsekonomi.

  1. 1. Påverkar ägandeformen utformningen av hållbarhetsredovisning? : En komparativ studie mellan privat- och statligt ägda företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Julija Lazauskaite; Hafsa Elmohtaj; [2019]
    Nyckelord :CSR; Stakeholders; Sustainability report; Sustainability accounting; Privately owned companies; State-owned companies; Industry affiliation; CSR; Intressenter; Hållbarhetsrapport; Hållbarhetsredovisning; Privata företag; Statliga företag; Branschtillhörighet;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to examine how eight private and state-owned Swedish companies report their CSR-work, to then compare and analyze how the form of ownership can affect the shape of the annual sustainability reports.  Method:  This study uses a qualitative method based on a deductive research approach. LÄS MER

  2. 2. A Qualitative Look into Going Concern Reports : From the Auditor's Perspective

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lacey Näsman; [2019]
    Nyckelord :Qualitative; Audit; Going Concern; Sweden;

    Sammanfattning : This research considered the perspective of the auditor regarding going-concern reports in light of previous research questions and prior study categorizations. A deeper goal of the study was to find out if a qualitative method would produce a deeper understanding than the quantitative studies of previous research. LÄS MER

  3. 3. Avvikelsen mellan faktisk och förväntad CSP och effekten på företagsvärde : En kvantitativ studie på 185 börsnoterade bolag under en tioårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Moa Jakobsson; Anton Tideman; [2019]
    Nyckelord :CSP; företagsvärde; marknadsvärde; marknadseffektivitet; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Titel: Avvikelsen mellan faktisk och förväntad CSP och effekten på företagsvärde - En kvantitativ studie på 185 börsnoterade bolag under en tioårsperiod   Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Anton Tideman och Moa Jakobsson   Handledare: Jan Svanberg   Datum: 2019 – mars     Syfte: Tidigare forskning har undersökt vilken effekt CSP har på företagsvärde med positiva och negativa resultat. I syfte att finna en mer trovärdig mätvariabel har studien utvecklat FFCSP som är avvikelsen mellan faktisk och förväntad CSP för att finna en lösningen på tidigare forsknings motstridiga resultat. LÄS MER

  4. 4. Agility in Post-Merger Integration : A Catalyst to Innovation

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Munashe Chivaura; Renato Melillo Neto; [2019]
    Nyckelord :Agility; mergers and acquisitions; post-merger integration; innovation; flexibility; adaptability; customer focus;

    Sammanfattning : Agility is referred to as the ability of a firm to proactively or reactively adapt successfully to rapid changes within the business environment both internally and externally. The Post-Merger Integration (PMI) phase is characterized by rapid organizational changes which require new strategy methods that suit the nature of today’s fast paced business environments. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas idrottsvarumärken av sponsoravtal med spelbolag? : En komparativ studie mellan Linköping HC och Brynäs IF

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Michael Corsini; Charlie Edman; [2019]
    Nyckelord :brand; sponsorship; sports; gambling; Betsson; Bauhaus; Linkoping HC; Brynas IF; SHL; varumärke; sponsring; idrott; spelbolag; Betsson; Bauhaus; Linköping HC; Brynäs IF; SHL;

    Sammanfattning : Today' s Sport organizations faces many challenges; they are to compete not just only on the pitch but also in many other fields. The commercialization of sports has contributed to that these sport organizations has evolved to be more like a regular company rather than just a non-profit sport team. LÄS MER