Andrahandsresan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka kundresan på andrahandsmarknaden, där utbudet på hyllan i förväg är oklart för konsumenten. Var börjar den, hur går den till och vad händer efter ett köp av ett plagg - det ska denna studie undersöka. Frågeställning: Vad motiverar konsumenter att välja second-hand vid köp av klädesplagg? Metoden: Forskningen är baserad på en kvalitativ studie med en abduktiv ansats och genomfördes av 11 semistrukturerade intervjuer. Den insamlade empiriska material består av vetenskapliga artiklar, litteraturer, webbsidor och tidigare forskning. Teoretiskt ramverk: För att besvara frågeställningen har olika teorier använts. Det är Customer Journey Map, Mindful Consumption Behavior, motivation och konsumenternas köpprocess. Empiri och resultat: Analysen av empirisk material leder till resultaten att köpresan på andrahandsmarknaden liknar den på fysiska och digitala förstahandsbutiker. Olika touchpoints nämndes för att hjälpa att kartlägga köpprocessen. Slutsats: Andrahandsresans motiv och gång skiljer sig något från förstahand och det är fördelaktigt för andrahandsmarknaden att känna och ta hänsyn till dem skillnader, men det finns också många likheter i hur kunderna tänker och agerar kring second-hand köp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)