Situationen, affärsmodellen och affärssystemet : En fallstudie om ett företags förberedelse inför val och implementering av affärssystem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Ett företags prestation är ur ett situationsteoretiskt perspektiv kopplat till
överensstämmelsen mellan organisation och faktorer i dess situation. Affärsmodell är en gemensam nämnare för företag då denna existerar oavsett om den är uttalad eller inte. En affärsmodell förklarar den logiska grunden för hur företag verkar och beskriver hur företag fångar, skapar och levererar värde och är vidare länken mellan ett företag och dess affärssystem. Affärssystem är en förutsättning för många företags verksamhet och syftar till att skapa effektivare verksamheter. Ett införande av ett affärssystem är dock en kostsam och komplex uppgift och är kopplat till en hög grad av misslyckande. Ur den specifika organisationens behov, hur förbereder sig företag inför affärssystem för att undvika ett misslyckande? Uppsatsen syftar till att ur ett situationsteoretiskt perspektiv öka förståelsen om företags förberedelse inför val och implementering av affärssystem. En analysmodell presenteras där situation, affärsmodell och kritiska framgångsfaktorer vävs samman till en enhetlig modell. Syftet med analysmodellen är att möjliggöra en analys av det empiriska resultat vilket presenteras i uppsatsen.
En aktörsorienterad fallstudie med kvalitativa intervjuer har genomförts med ett lokalt förankrat företag inom processindustrin. Resultat tyder på att företags situation, kan påverka förberedelsefasen inför val och implementering av affärssystem. Beroende på situation krävs olika aktiviteter eller fokus på olika aktiviteter för att förbereda en organisation på bästa sätt. Uppsatsens resultat påvisar en koppling mellan affärsmodell och affärssystem då affärsmodellen beskriver vad verksamheten faktiskt gör och affärssystemet syftar till att fånga upp detta. Resultat tyder även på en koppling mellan situation och affärsmodell, där affärsmodellen kan hjälpa till att skapa överensstämmelse mellan situation och affärssystem. För fortsatt forskning presenteras en konceptuell modell som ett första förslag för att belysa överensstämmelse mellan situation, affärsmodell och affärssystem vid förberedelse inför val och implementering av affärssystem.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)