Företags användning av årsbudget

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Författare: Peter Karlsson; Hoa Dang Thi Bich; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Företags användning av årsbudget Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Utgivningsår: 2013-03 Författare: Hoa Dang, Peter Karlsson Handledare: Arne Fagerström Syfte: Tidigare forskare har riktat kritik mot användningen av årsbudget i företag, de anser att årsbudget kan göra ett företag stelt och svårt att anpassa sig till omvärldsförändringar. Därför är syftet med den här studien att förstå hur företag använder årsbudget och om företag kompletterar sin årsbudget för att förbättra företagets planering. Uppsatsens forskningsfråga är vilka fördelar och nackdelar som finns med årsbudget. Metod: Metoden vid utformningen av denna studie var att intervjua fyra fall, vilket gav data till empirin. Fyra olika företag ansågs tillräckligt för att få en bättre förståelse hur användningen av årsbudgeten påverkas beroende på vilka omständigheter som föreligger i företaget. Data från intervjuerna transkriberades och sedan analyserades likheter och olikheter i företagens hantering av årsbudget samt företagens värderingar kring årsbudget. Resultat och slutsats: Empirin visade att tre av de fyra fallen använder årsbudget och fyra av fallen använder verktyg för att komplettera sin årsbudget. Studien bidrar med förståelse till hur årsbudgeten kan uppfattas beroende på ett företags situation, något att uppmärksamma är att ett av de fyra fallen helt har frångått årsbudget för sin planering. Förslag till fortsattforskning: Uppsatsen omfattar fyra fall som befinner sig i olika situationer, en fortsatt forskning skulle kunna tänkas inkludera en större undersökning med hjälp av enkäter där flera företag kan undersökas. En sådan enkätundersökning kan även fokusera på en faktor som påverkar företags val av planering som till exempel bransch eller storlek på företag. Uppsatsens bidrag: Studien bidrar till att skapa kreativitet hos företag genom att väcka nya tankar och värderingar till budgetarbete utifrån hur företagen i studien ser på årsbudget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)