Långsam & stadig vinner loppet : En undersökning om SEO och dess värde hos svenska startups.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I uppsatsen undersöks hur svenska startups arbetar med sökordsoptimering (search engineoptimization) (SEO). Syftet med studien har även varit att undersöka om SEO bidragit mednågot värde för startups. Teorier kring SEO och dess delmoment behandlas. Studien grundarsig på semistrukturerade intervjuer med entreprenörer och marknadsansvariga vid svenskastartups samt marknadsföringsbyråer. De företag som har intervjuats är SchoolParrot AB, Pixel AB, Exacta AB, och Rookie Startups AB. Resultatet av undersökningen visar att svenska startups utvecklar egna strategier inom SEO,där delmomenten innehåll, länkbygge, social delning och nyckelord prioriteras olika. Innehålloch länkbygge framträder dock som de mest betydelsefulla delmomenten inom SEO, vilkastöttas av nyckelordsanalyser, indexstrukturer och on-page struktur. Värdet som SEO kangenerera är framförallt att öka trafik som till företagens hemsidor vilket i sin tur kan leda tillfler kunder, samt att insikter om målgrupper kan erhållas. Studien påvisar också att det kan taupp till två år innan märkbara resultat av SEO-insatser syns.Sammanfattningsvis visar studien att SEO kan generera ett betydande värde för svenskastartups. Förutsatt att företagen har en tydlig strategi och en förståelse för hur SEO genererarvärde och dess tidsaspekt, hur det skall implementeras korrekt samt hur delmomenten börmätas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)