Sökning: "kommunikation i sjukhus"

Visar resultat 1 - 5 av 467 uppsatser innehållade orden kommunikation i sjukhus.

  1. 1. Möjligheter och svårigheter för sjuksköterskor att bedöma och hantera postoperativ smärta

    Magister-uppsats,

    Författare :Johannes Salonen; Askar Shehab; [2024-02-12]
    Nyckelord :Sjuksköterska; Postoperativ smärta; kirurgi; fokusgrupper; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier visar att postoperativ smärta förblir underbehandlad, trots att 80% av alla patienter upplever en måttlig till svår smärta efter operation. Studier visar även att sjuksköterskors kunskap gällande smärta är otillräcklig och att sjuksköterskornas egna värderingar kommer in i smärtbedömningen, vilket påverkar den smärtlindring som patienterna erhåller. LÄS MER

  2. 2. "Kommunikationen lämnar utrymme för fantasier..." : En kvalitativ intervjustudie om meningsskapande-och meningsgivande kommunikation i en förändring inom sjukhus i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sannah Kempe; Sara Tunemar; [2024]
    Nyckelord :sensemaking; sensegiving; transparency; organizational communication; changing process; trust; presence; availability; Västra Götalandsregionen; meningsskapande; meningsgivande; transparens; organisationskommunikation; förändringsprocess; tillit; förtroende; närvaro; tillgänglighet; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur ett urval enhetschefer på sjukhus inom Västra Götalandsregionen upplever ledningens kommunikation och vilka förutsättningarkommunikationsinsatsen ger enhetschefer att kommunicera med sina medarbetare. Studien undersöker kommunikation i en förändringsprocess under 2023 och utgår från organisationskommunikationens begrepp meningsskapande, meningsgivande samt transparent kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda patienter i palliativ vård inom sluten vård : En litteraturbaserad studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Aulona Pozhegu; Nadja Tollesson; [2024]
    Nyckelord :Caring; Experience; Inpatient care; Nurse; Palliative care; palliativ vård; upplevelse; omvårdnad; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Background: Palliative care involves nursing and treatments aimed at alleviating suffering and promoting the patient's quality of life in the case of incurable, life-threatening illness. The patient's last days of life are valuable to both the patient and relatives, thus it is of great importance that the nurse has knowledge about how to promote quality of life and reduce suffering during the patient's last days of life. LÄS MER

  4. 4. Personers upplevelse av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tim Roswall; Carolina Mäki; [2024]
    Nyckelord :Hjärtinfarkt; upplevelser; Rehabilitering; Sjuksköterskors roll; Kvalitativ innehållsanalys; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtinfarkt är en av de ledande dödsorsakerna i landet. Trots medicinska framsteg och minskade riskfaktorer kvarstår stora utmaningar. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personers upplevelser av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt. LÄS MER

  5. 5. Mötet med anhöriga vid plötsliga dödsfall : en allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskans perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Darja Andersson; Danny Olavi Karlgren; [2024]
    Nyckelord :Experiences; Family; General literature review; Hospital; Nurses; Sudden death; Anhöriga; Allmän litteraturöversikt; Erfarenheter; Sjukhus; Sjuksköterskor; Plötsliga dödsfall;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar att anhöriga till patienter som avlidit på sjukhus upplever brister i kommunikation samt emotionellt stöd och önskar mer tid och tillgänglighet. Anhöriga ser problem med att få och ta emot information i en situation som beskrivs som kaotisk, likt en emotionell kris. LÄS MER