Investeringar i namnrättigheter för arenor : En studie om hur företag motiverar och resonerar kring namnrättsinvesteringar

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Bakgrund: Investeringar i namnrättigheter för en arena eller idrottsanläggning kan definieras som en transaktion där pengar byter ägare för att säkra rätten att namnge en idrottsanläggning. Denna typ av investering har under de senaste decennierna ökat dramatiskt. Trots den fortsatta ökningen finns det begränsad forskning om vilka motiv som finns bakom investeringarna och vilka effekter företagen upplever av genomförda namnrättsinvesteringar. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur svenska företag motiverar och resonerar kring namnrättsinvesteringar samt vilka effekter företag upplever av dessa investeringar. Metod: Uppsatsen har med hjälp av en intervjustudie samlat in det empiriska materialet med personer som varit strategiskt och operativt inblandade i namnrättsinvesteringar och dess investeringsprocess. Tio svenska företag medverkade i studien. Slutsats: Studiens slutsats är att investeringar i namnrättigheter har en rad olika motiv. Bland annat ökad exponering, stärkt varumärkesbyggande, förbättrad kompetensförsörjning och att vara en god kraft i samhället. De upplevda effekterna är bland annat ökad varumärkesmedvetenhet, varumärkesspridning, lägre personalomsättning, stolta medarbetare och lokala effekter. Motiv, uppföljning och upplevda effekter kan kategoriseras utifrån tre olika perspektiv. Dessa är ekonomiska, mänskliga samt samhälleliga. Med hjälp av intressentteorin har denna studie också dragit slutsatsen att det finns olika logiker och att de tre stegen kopplade till motiv, uppföljning och utvärdering samt upplevda effekter drivs av intressenternas krav och behov. Mängden intressenter som berörs av investeringen ses därför också som ett tydligt motiv till investeringen i namnrättigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)