Sökning: "stakeholder theory"

Visar resultat 1 - 5 av 654 uppsatser innehållade orden stakeholder theory.

  1. 1. The power of Amnesty International as a non-governmental organization

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Alexandra Tjäder; [2021]
    Nyckelord :NGO; Amnesty International; powerful; effective; stakeholders;

    Sammanfattning : Non-governmental organizations (NGOs) have grown significantly over the years and are today considered to be one of the most influential and powerful actors in the world when it comes to defending democracy and upholding various rights. When it comes to human rights, Amnesty International is one of the largest and most respected NGO in the world. LÄS MER

  2. 2. Tyvärr, det blir ingen festival i år : En analys av festivalarrangörers kriskommunikation och dess respons på Facebook under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandre Mauvais; Ebba Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Crisis communication; victim crises; SCCT; Social media; Facebook; Rhetoric; Covid-19; Kriskommunikation; Offerkris; SCCT; Sociala medier; Facebook; Retorik;

    Sammanfattning : Studien undersöker fall av kriskommunikation på sociala medier och dess respons under covid-19 pandemin. Syftet är att få djupare förståelse för kriskommunikation på sociala medier under en pandemi. LÄS MER

  3. 3. Sociala kontroverser och dess påverkan på den sociala dimensionen av ESG : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ann-Kristin Karlsson; Nina Korhonen; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG; social dimension; social controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; CSR; ESG; sociala dimensionen; sociala kontroverser; intressentteorin; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om sociala kontroverser förklarar eventuella förändringar i ESG-betygets sociala dimension, samt om involvering i kontroverser leder till förbättrade CSR-strategier. Tidigare forskning har påvisat diverse problem gällande tillförlitligheten i ESG-bedömningar och olika kontroverser har medfört en negativ påverkan på ESG-betyget. LÄS MER

  4. 4. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [20210218]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  5. 5. Words are just words until they appear in action, right? - Sustainability reporting and its significance for customers in the Swedish fast fashion industry

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Clara Grönberg; Irma Weberg Ekelund; [2020-07-09]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Swedish fast fashion industry; CONI-model; Consumer preferences; Consumer perception; Environmental sustainability;

    Sammanfattning : Background and Problem: The awareness towards environmental sustainability has increasedrapidly both in society and among clothing companies’ stakeholders, e.g. the customers buyingtheir products. This awareness affects the fast fashion industry which is one of the most pollutingindustries. LÄS MER