Sökning: "Agenda 2030"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Agenda 2030.

  1. 1. Att våga se komplexa samband: En studie av hur Värnamo kommun kan arbeta med synergier och konflikter inom Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sandra Sternad Fackel; [2019-01-29]
    Nyckelord :Agenda 2030; hållbar utveckling; målkonflikter; synergier; Värnamo kommun;

    Sammanfattning : FN:s och den svenska statens vägledning till kommuner som vill arbeta med Agenda 2030 framhåller att alla globala mål hänger samman på ett positivt sätt. Det finns dock forskning, bland annat av Pradhan et al. LÄS MER

  2. 2. MIKROPLASTER UR ETT KOLLEKTIVT HANDLANDE PERSPEKTIV En fallstudie av Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Malm; [2019-01-24]
    Nyckelord :Kollektivt handlande; Large-Scale Collective Action; mikroplaster;

    Sammanfattning : Miljöproblem har ofta en gränsöverskridande karaktär och mikroplaster är inget undantag. För att lösa globala gränsöverskridande problem behövs samarbete mellan stater, eftersom alla stater bidrar till problemet. LÄS MER

  3. 3. När isomorfismen kom till stan: En kritisk diskursanalys av Helsingborgs stads hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Martina Hellman; Kajsa Andersson; [2019]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; neoinstitutionell teori; legitimitet; isomorfism; kritisk diskursanalys; aspirerande kommunikation; hållbarhet; strategic communication; neo-institutional theory; legitimacy; isomorphism; critical discourse analysis; aspirational talk; sustainability; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase the knowledge of how communicative standardisation between institutions upholds established notions about sustainable development in society. With a social constructionist approach, we analyse how sustainability discourses are constructed within the Agenda 2030, and if these discourses are reproduced in the sustainability communication of the city of Helsingborg. LÄS MER

  4. 4. Rätt till utbildning : En kartläggning av funktionshinderperspektiv vid upphandling av SFI utbildning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Isabelle Lagerblad; [2019]
    Nyckelord :Human Rights; Convention on the rights of Persons with Disabilities; inclusive education; Agenda 2030; sustainable public procurement; socially responsible public procurement.; Mänskliga rättigheter; FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning; inkluderande utbildning; Agenda 2030; socialt ansvarsfull upphandling;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate whether the Swedish municipalities apply the UN Convention on the rights of Persons with Disabilities and article number 24 regarding right to education when purchasing Swedish education for immigrants. One aim is to identify whether legislation, policies and rights of people with disabilities occur in different procurement documents. LÄS MER

  5. 5. Gender Equality as ‘Political Indoctrination’ : A case study on Brazil’s turn towards conservative university policies

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Kristin Tunek; [2019]
    Nyckelord :Brazil; gender equality; ‘gender ideology’; Escola sem Partido; political indoctrination; high level of education; radical conservative congregations;

    Sammanfattning : ‘Gender ideology’ is a term used by radical conservative congregations to contemn issues around gender, such as reproductive rights and gender studies, for it is seen as a conspiracy against traditional family values. Congregations that use the term also embrace other forms of anti-gender rhetoric as they aspire to influence decision-makers to adopt policies against gender matters, for instance same-sex marriages and transgender rights. LÄS MER