Outsourcing inom den svenska IT-sektorn : - Vad händer med näringslivet?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Fredrik Allard; Filip Kotsambouikidis; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Outsourcing av IT är något som kom igång i slutet på 90-talet och är idag ett utbrett fenomen. Tillverkningsindustrins outsourcing till låglöneländer har pågått länge, men utvecklingen inom teknologi och global kommunikation innebär även att många tjänster numera kan transporteras stora sträckor med liten, eller ingen, försämring av kvalitet, något som gjort att outsourcingen av IT kunnat växa sig stor. Utvecklingen har också inneburit att distinktionen mellan kvalificerade- och okvalificerade jobb inte längre avgör om de ska outsourcas till låglöneländer eller inte. Tjänstejobb kan alltså precis som jobb inom tillverkning numera utsättas för konkurrens från låglöneländer och flytta. Företag som outsourcar IT till låglöneländer kan öka fokus på kärnverksamheten och får tillgång till både en bred kompetenspool och specialister, ofta till låga och flexibla lönekostnader. De blir då mer konkurrenskraftiga och kan växa. Samtidigt brottas outsourcande företag med problematiken kring försvårad kvalitetskontroll, risken att få känslig information kopierad och minskad goodwill i hemlandet. Det är inte alltid så enkelt att ett företag bara kan väga för- och nackdelarna mot varandra inför ett beslut att outsourca eller inte eftersom en ökande outsourcingtrend pressar priserna, vilket tvingar många företag att börja outsourca för att kunna konkurrera. Vi ser förutom den tekniska utvecklingen även en förändrad syn på outsourcing – allt fler uppgifter ses nu som lämpliga att outsourca. Denna kombination skulle kunna skada den svenska IT-sektorn. Outsourcingen påverkar efterfrågan på både den globala och lokala arbetsmarknaden, vilket påverkar lönerna. Globalt, så kommer det sannolikt leda till att lönerna i leverantörsländerna närmar sig västvärldens, medan outsourcingen hittills lett till ökade löneskillnader på den svenska arbetsmarknaden. Det senare är dock något som bör kunna ändras enligt lagen om tillgång och efterfrågan i takt med att allt fler områden går att outsourca. Vi tror inte outsourcingen behöver inte vara ett hot mot svenska företag. Dessa kommer kunna fortsätta konkurrera med annat än låga löner. Men Sverige behöver möta framtiden genom ökad innovation och utveckling. Vi pratar om en omställning på arbetsmarknaden där fler tekniskt utbildade människor i kombination med entreprenörskap och innovation är vägen för svenska företag. Att konkurrera med Kina och Indien, som kan utföra relativt standardiserade IT-tjänster i stora skala och med god kvalitet, kommer vi inte kunna göra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)