Sökning: "fostran"

Visar resultat 1 - 5 av 314 uppsatser innehållade ordet fostran.

  1. 1. Etik - skolans fostran : En litteraturstudie om hur lärare undervisar kring etik inom religionskunskap och utmaningar de upplever inom området

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Åberg; Malin Holmgren; [2019]
    Nyckelord :etik; moral; undervisning; etikövningar; metoder; utmaningar.;

    Sammanfattning : Med hjälp av denna litteraturstudie vill vi ge lärare, lärarutbildare och lärarstudenter en inblick i hur etikundervisning kan organiseras samt visa på diverse utmaningar som lärare upplever inom ämnet. Syftet med litteraturstudien är att undersöka vad samtida forskning säger om hur lärare arbetar för att utveckla elevers reflektions- och resonemangsförmåga inom etikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på kontroversiella ämnen i historieundervisning - en kvalitativ studie på två sydsvenska gundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Andreas Blom; Erik Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Demokratisk fostran; Förhållningssätt; Kontroversiella ämnen; Strategier;

    Sammanfattning : Att undervisa om kontroversiella ämnen i skolan är enligt framstående forskare i fältet gynnsamt för att skapa demokratiska medborgare. Det är dessutom förenligt med skolans övergripande uppdrag varpå historieämnet inte är ett undantag vilket anges i de gällande styrdokumenten. LÄS MER

  3. 3. “Olika personal hanterar olikasituationer olika” : En studie om hur pedagoger i fritidshemmetbemöter elever vid rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Bäckman; Miriam Öberg; [2019]
    Nyckelord :yrkesprofession; förväntningar; fostran; omsorg; utveckling; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra bemötandet av elever vid samlingar och måltidssituationer. Vi har använt oss av kvalitativ intervju och kvalitativ observation som metod för att nå kunskap om hur verksam personal i fritidshem samspelar med elever vid rutinsituationer. LÄS MER

  4. 4. Klassrummens aktörer : Om att arbeta som grundskollärare i 2010-talets Sverige

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Michelle Jismyr; [2019]
    Nyckelord :Teachers; Swedish primary school; status; municipalization; profession; Lärare; svensk grundskola; status; kommunalisering; profession;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur det är att arbeta som grundskollärare i 2010-talets Sverige. För att ta reda på detta har intervjuer genomförts med sex stycken informanter. Under intervjuerna framträdde fyra teman centrala för läraryrket – ansvar, respekt, fostran och status. LÄS MER

  5. 5. Lärares normativa uppfattningar kring allsidighet och saklighet – En diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Daniel Månsson; [2019]
    Nyckelord :allsidighet; diskursanalys; fostran; gymnasiet; neutralitet; nyansering; saklighet; samhällskunskap; objektivitet; värdegrund;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har undersökt vilka normativa uppfattningar samhällskunskapslärare på gymnasiet har gällande allsidighet och saklighet i undervisningen, samt hur de upplever detta i sin undervisningspraktik. Empirin resultatet baseras på har samlats in genom tre intervjuer med semistrukturerad intervjudesign. LÄS MER