Sökning: "lärmiljö och utmanande barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lärmiljö och utmanande barn.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Valbona Kolgjini; Zamzam Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Alla barn; fysisk lärmiljö; förhållningssätt; förskollärare; inkludering; kompetens; relationell perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet inkludering i förskolan och hur de arbetar kring inkludering. I samband med denna studie lyfts även förskollärarnas förhållningssätt utifrån egna erfarenheter och kompetenser, gällande inkluderingsarbetet i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  3. 3. Att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska få utvecklas i en inkluderande lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rawan Aldali; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sociokulturella perspektiv; proximala utvecklingszon; scaffolding; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar förskollärarens upplevelser och erfarenheter när det gäller inkluderingen av barn som är i behov av särskilt stöd. För att få fram ett resultat har jag gjort sex kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Svanström; [2023]
    Nyckelord :: barn med utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; lärmiljö; relationellt perspektiv; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers relationella förhållningssätt - en förutsättning för barns delaktighet och inkludering : En kvalitativ studie som synliggör elva förskollärares erfarenheter av inkluderingsarbete genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Madelene Nertoft; Åsa Björkendal; [2021]
    Nyckelord :teacher approach; learning environment; inclusion; participation; aesthetic learning process; preschool; Pedagogers förhållningssätt; lärmiljö; Inkludering; delaktighet; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares uppfattning om hur de gör alla och varje barn delaktiga genom arbete med estetiska lärprocesser, vilket tog sin utgångspunkt i att vi såg att förskollärares perspektiv på hur arbetet genom estetiska lärprocesser gör barn delaktiga och inkluderade inte framkom tydligt i forskning. Eftersom vårt syfte har varit att lyfta förskollärares positiva aspekter av inkluderingsarbete genom estetiska lärprocesser har det under arbetets gång varit utmanande att synliggöra kritiska perspektiv kring forskning och det fenomen vi undersökt. LÄS MER