”NU HAR VI BILD PÅ RIKTIGT!” : Om skillnader i bildundervisningen på mellanstadiet och högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Fredrik Toreblad; [2024]

Nyckelord: övergångar; bilddidaktik; grundskolan;

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie om hur bildämnet förändras i övergången mellan årskurs 6 och 7 i grundskolan. Genom semistrukturerade intervjuer med bildlärare som undervisar elever i årskurs 6 och 7 har jag samlat in data för att öka kunskapen kring hur bildämnet förändras, hur relationen till eleverna förändras samt hur läraren ska bemöta motstånd mot undervisningen. Den ökade kunskapen har som syfte att stötta andra bildlärare i sin profession – framför allt nyutbildade lärare som mig själv. Studien gav värdefull insikt i hur lärare-elev-relationen bör se ut, att bildämnet blir mer avancerat på högstadiet och att bildämnet bör bedrivas med tydliga ramar för att maximera elevernas kreativitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)