Informationsstyrning av materialhantering för intern tredjepartslogistik : - En fallstudie vid JM AB

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Sammanfattning: Byggsektorn kännetecknas av låg produktivitet och höga produktionskostnader samtidigt som behovet att effektivisera byggandet är stort. Ett byggprojekts materialförsörjning är en komplex uppgift som är förenat med många potentiella problem som kan medföra lägre produktivitet. Ett tillvägagångsätt för att öka produktiviteten i ett byggprojekt är att outsourca materialhanteringen och ett fenomen som växer inom byggsektorn kopplat till outsourcing är tredjepartslogistik. Om en bättre planering av materialhantering utförs kan produktiviteten öka och produktionskostnaderna reduceras. Förmågan till bättre planering kräver kontroll och styrning av informationshanteringen. Ett av Sveriges större byggföretag har utvecklat en ny metod för materialhantering. Den utvecklade metoden för materialhantering, som i denna studie benämns intern tredjepartslogistik, innebär att materialhanteringen åtskiljs från produktionen genom olika arbetstider och arbetsfördelning. Den interna tredjepartslogistiken ger upphov till ett problemområde inom fältet för informationsflöde mellan de parter, JM Produktion och JM Supply, som berörs av den utvecklade metoden. Denna studie syftar till att beskriva och analysera informationsflödet i utformning, planering och styrning av nulägets informationsflöde genom materialhanteringsprocessen och dess förhållande till den interna tredjepartslogistiken. Studiens målsättning är att redogöra för hur informationshanteringen inom den interna tredjepartslogistiken ska styras för att säkerställa ett flödeseffektivt informationsflöde genom materialhanteringsprocessen. I denna studie genomfördes intervjuer och observationer vid två av JM AB:s byggarbetsplatser för att kartlägga informationsflödet genom materialhanteringsprocessen för nuläget, befintlig metod, samt vid den interna tredjepartslogistiken, den utvecklade metoden. Den insamlade data analyserades med en teoretisk modell, utformad utifrån befintlig litteratur om logistik (Supply Chain Management), bygglogistik (Construction Supply Chain Management), tredjepartslogistik och flödeseffektivitet, för att identifiera kritiska punkter som förhindrar ett flödeseffektivt informationsflöde. Dessa kritiska punkter ligger till grund för rekommendationer kring hur informationshanteringen inom den interna tredjepartslogistiken ska hanteras för att säkerställa ett flödeseffektivt informationsflöde. Resultatet visade att kritiska punkter är otydliga rutiner vid sena tillvalsändringar av kund, icke överensstämmande information i avrop och följesedel, orderbekräftelse innehållande gällande information skickas enbart till avroparen, inställda möten, otydligheter kring avvikelsehantering samt leverantörers medvetenhet om byggarbetsplatsers logistiklösningar. Studien visade att fallföretaget för att skapa och säkerställa ett flödeseffektivt informationsflöde genom materialhanteringsprocessen vid intern tredjepartslogistik bör: Säkerställa att delaktiga i den interna tredjepartslogistiken blir informerade och medvetna om innebörden av intern tredjepartslogistik. Införa ett kontinuerligt samordningsmöte där samtliga som berörs av den interna tredjepartslogistiken deltar. Upprätta riktlinjer för hur dokumentation lättåtkomligt ska finnas på ett och samma ställe för JM Supply och JM Produktion. Granska det internt utvecklade avropssystemet och arbeta med materialleverantörerna för att eliminera risken att viktig information försvinner i samband när avropet skapas. Anordna mötesträffar med syfte för erfarenhetsåterföring där parter från projekt som använder intern tredjepartslogistik är inbjudna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)