Sökning: "planering och utvecklingssamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden planering och utvecklingssamtal.

  1. 1. Utvecklingssamtal i grundsärskolan : En studie om elevers delaktighet sett ur pedagogens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carina Berglund; Åsa Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Shiers delaktighetsmodell; sociokulturellt perspektiv; formativt förhållningssätt; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att bidra med ökad kunskap om hur elever i grundsärskolan görs delaktiga i utvecklingssamtal. Därtill beskriva utvecklingssamtalets planering, genomförande och uppföljning, samt olika faktorer som möjliggör eller hindrar elevers delaktighet i utvecklingssamtal. LÄS MER

  2. 2. ”Just nu har vi svårt att få till någon planeringstid alls…” : En studie om förskollärares förutsättningar inför planering av utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnéa Kärrstad; Sofia Åberg; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; vårdnadshavare; planering; planeringstid; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra några förskollärares olika uppfattningar om planering inför utvecklingssamtal. För att uppnå studiens syfte har vi tagit stöd i frågeställningarna; Vilka förutsättningar har några förskollärare inför utvecklingssamtal? samt Vad anser några förskollärare vara viktigt i förberedelserna inför utvecklingssamtal? Metoden som användes för insamling av data var kvalitativa intervjuer med fem respondenter. LÄS MER

  3. 3. Elevledda utvecklingssamtal : Elevers upplevelser av elevledda utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Johansson; Linda Landén; [2017]
    Nyckelord :elevledda utvecklingssamtal; utvecklingssamtal; elevinflytande; återkoppling;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur elever upplever elevledda utvecklingssamtal, utifrån följande frågeställningar: - Hur beskriver elever elevledda utvecklingssamtal? - Vad är syftet med elevledda utvecklingssamtal enligt elever? - Hur upplevs elevledda utvecklingssamtal av elever? För att få svar på dessa frågor genomfördes intervjuer med 20 elever i årskurs 4-9, på fyra olika skolor, som arbetar med elevledda utvecklingssamtal. Eleverna är i huvudsak positiva i sin uppfattning om elevledda utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk utvecklingstid i förskolan : En fenomenografisk studie om förskolechefers och förskollärares uppfattningar av pedagogisk utvecklingstid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Loqvist; [2017]
    Nyckelord :pedagogisk utvecklingstid; förskolechefer; förskollärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolechefer och förskollärare uppfattar den pedagogiska utvecklingstiden samt vilka uppfattningar de har gällande dess betydelse för verksamheten. Den fenomenografiska metodansatsen användes som inspiration för att undersöka respondenternas uppfattningar. LÄS MER

  5. 5. “Så det är ju inte helt enkelt” : -en studie om hur pedagoger arbetar med sambedömning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Blom; Anna-Karin Högvall; [2016]
    Nyckelord :Sambedömning; samsyn; likvärdig bedömning; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i grundsärskolan arbetar med sambedömning som en del i att realisera en likvärdig kunskapsbedömning. Vi vill undersöka vilka förutsättningar som ges och vilka förutsättningar pedagogerna saknar. LÄS MER