Barns motstånd i förskolan : En intervjustudie med förskollärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Att barn visar motstånd förekommer ofta, små barn som är i ett tidigt stadie för sitt lärande och utveckling har sina sätt att göra motstånd. Motstånd kan låta som något stort och svårt att hantera men det är ett sätt som barn använder för att förstå sin omvärld samt skapa, behålla eller förändra relationer. Studiens syfte är att generera kunskap om och undersöka hur förskollärare beskriver och talar om barns motstånd i förskolan. Flera förskollärare har beskrivit att motstånd är en del av barns utveckling och lärande, det är genom motståndsuttryck barn visar vad de vill, vad de inte vill eller har en annan åsikt. Motstånd förklaras med att barn visar att de har behov av något, det är ett sätt för barnen att kommunicera med andra barn och vuxna. Det framgår också att det är förskollärares ansvar att förstå barnens individuella uttryckssätt så barnen blir bemötta utefter sina behov. Barn visar motstånd på många olika sätt samt i de flesta situationer i förskolan, hur förskollärare agerar kan variera efter situation. Primärdata inhämtades genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. Studien genomfördes med kvalitativ metod, data har analyserats med induktiv analys som sedan sammanställts till resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)