Sökning: "Teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 4890 uppsatser innehållade ordet Teacher.

  1. 1. THE WELL-BEING OF ACADEMICALLY RESILIENT STUDENTS IN GERMANY Reanalysis of PISA 2015 data using Structural Equation Modeling

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Deborah Elin Siebecke; [2020-01-22]
    Nyckelord :Academic Resilience; Disadvantaged High-Achievers; Well-Being; Academic Performance;

    Sammanfattning : Aim:This study aims at investigating the well-being of academically resilient students, as well as examining a possible effect of well-being on achievement. In doing so, this study attempts at contributing to a smaller research gap concerning the well-being of academically resilient students. LÄS MER

  2. 2. “Mitt ansvar är ju naturligtvis mot familjen men i huvudsak mot barnet, att se till barnets bästa” En kvalitativ studie gällande anmälningsplikt hos förskollärare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ebba Lundqvist; Julia Pärli; [2020]
    Nyckelord :Reporting obligations; the social services law notification obligation; report of concern in preschools; Social Sciences;

    Sammanfattning : Due to insufficient knowledge on preschool teacher reporting obligations, studies show that fewer reports are made regarding children that might need help. The aim of the study was to illustrate how preschool teachers interpret and apply the law on reporting obligations in preschool activities and to illustrate the collaboration between preschool and social services. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta för en inkluderande förskola : Vilket stöd kan specialpedagoger erbjuda förskollärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anja Olsson; Stina Wennberg; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Preschool; Social interaction; special education teacher; tools for inclusion; Förskola; Inkludering; socialt samspel; specialpedagoger; verktyg för inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers uppfattning kring inkludering i förskolan, och vilket stöd de kan erbjuda förskolläraren. För att samla in data gjordes kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger i olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Musikens betydelse för yngre barns språkutveckling : förskollärarnas arbete med musikundervisning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Klippfors; Louise Tall Privora; [2020]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; sociokulturellt; yngre barn; musikundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur förskollärarna uppfattar musikens betydelse för yngre barns språkutveckling i förskolan genom deras arbete med musikundervisning. Den teoretiska utgångspunkten för undersökningen bygger på det sociokulturella perspektivet som utgår från att lärandet sker via samspel och interaktion med andra. LÄS MER

  5. 5. Egoistic Teaching: Rousseau, the Good Life, and the Teacher's Role

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Morgan Deumier; [2020]
    Nyckelord :the good life; Rousseau; altruism; egoism; teaching; philosophy;

    Sammanfattning : Lärarrollen brukar först och främst ses som en altruistisk företeelse - läraren bör främst hänge sig åt andras behov. Trots att en sådan syn är tongivande idag är den oerhört problematisk. Denna essä ämnar att bidra till forskning om lärarrollen. LÄS MER