Förpackningsdesignens påverkan på konsumentens uppfattning av produktens prisklass : En visuell innehållsanalys av schampobehållare

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förpackningsdesignen kan komma att påverka konsumentens uppfattning av produktens prisklass. En visuell innehållsanalys genomfördes av ett femtiotal schampoprodukter, detta för att plocka ut olika karaktäristiska designelement för respektive prisklass. Utifrån resultatet skapades två generiska behållare för vardera prisklasser, dessa behållare testades sedan i en enkätundersökning. I enkäten fick deltagarna bedöma i vilken prisklass de ansåg de olika behållarna att tillhöra på en skala 1– 9, ordningen på hur behållarna slumpades och deltagarna hade ingen aning vilka prisklasser de tillhörde. Resultatet från den visuella innehållsanalysen stämde relativt bra överens med enkätundersökningen, där deltagarna ansåg att majoriteten av behållarna tillhörde den prisklass som generiska behållarna designats för efter den visuella innehållsanalysen. Behållare låg A fick 93 poäng, Låg B fick 112 poäng. Medel A fick 122 poäng och medel B 155 poäng. Till sist fick hög A 153 poäng och hög B 173 poäng. Behållare medel B som fick alltså mer poäng än hög A, vilket var det enda som inte stämde överens med det förväntade resultatet. Slutsatsen som kunde dras var att de olika prisklasserna bestod av olika designmanér, samt att utformning av de grafiska elementen varierar inom prisklasserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)