Hur elevers attityd till matematiken för-håller sig i skolår 2, 4 och 6 samt om de skiljer sig åt?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Målet med vårt examensarbete var att ta reda på vad elever i grundskolans tidigare år har för attityd till matematik. Vi ville även veta varför och hur attityden förändras, om den förändras genom åren. Som bakgrund till undersökningen har vi använt oss av litte-ratur som handlar om elevers attityd och motivation till matematik. För att ta reda på vår problemställning besökte vi två olika skolor i södra Sverige där vi gjorde observationer och eleverna fick besvara enkäter. När vi sedan sammanställde resultaten och analyse-rade dem jämförde vi de svaren vi fått in genom våra enkäter med det vi såg när vi ob-serverade, samt de teorier vi använt oss av. Resultatet vi fick visade att elevers attityd och intresse för matematiken minskar både från skolår 2 till 4 och skolår 4 till 6. Det kan finnas flera olika anledningar till detta. Men en viktig del för att förhindra det är att som lärare vara flexibel i sin undervisning och vara noggrann med svårighetsgraden på uppgifter man ger eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)