Sökning: "när används dem"

Visar resultat 1 - 5 av 1314 uppsatser innehållade orden när används dem.

  1. 1. Glöm inte bort mig: Palliativ vård ur barnets synvinkel : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Matilda Olsson; Emelie Markensten; [2024]
    Nyckelord :Barn i palliativ vård; litteraturöversikt; livsvärld; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård strävar efter att förbättra livskvaliteten när botande åtgärder inte längre är möjliga. Pediatrisk palliativ vård regleras av lagar som betonar barnets delaktighet i beslutsfattande. Denna inriktning saknar för närvarande specialiststatus inom den svenska sjukvården. LÄS MER

  2. 2. Dialekt som gemenskap och social status i Smala Sussie och Bröllopsfotografen : Hur dialekt används i två filmer av Ulf Malmros

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maja Köhler; [2024]
    Nyckelord :Ulf Malmros; dialekt; värmländska; Smala Sussie; Bröllopsfotografen; gemenskap; social status; samhällsklass;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks det hur dialekt används för att förmedla samhörighet och samhällsklass i filmerna Smala Sussie och Bröllopsfotografen, regisserade av Ulf Malmros. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur dialekt används för att skapa gemenskap och social status, dessutom jämförs dialektbruket i de två filmerna. LÄS MER

  3. 3. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER

  4. 4. Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Thunberg; [2024]
    Nyckelord :absolute pitch; relative pitch; gehör; undervisning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. LÄS MER

  5. 5. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER