Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. Givet demokratibegreppets mångtydighet syftar denna uppsats till att undersöka hur demokrati beskrivs i läroböcker samt om skildringen skiljt sig åt över tid. Detta görs genom att jämföra demokratiskildringar i läroböcker mot teoretiska modeller som definierar demokrati på olika vis, så kallade demokratimodeller. Av dessa jämförelser framkommer att läroböckernas demokratibeskrivningar är olikartade och att några läroböcker tydligare kan knyta an till en specifik demokratimodell medan andra kan kopplas till flera demokratimodeller samtidigt. När resultaten från de olika läroboksanalyserna jämförs framkommer att läroböcker från olika tidpunkter haft olikartade kopplingar till demokratimodellerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)