Hur gör vi läsning lättare när det är så tråkigt att läsa? : En studie om textförenkling och hur personer med dyslexi upplever texter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Författare: Niklas Mahne; [2022]

Nyckelord: dyslexi; automatisktextförenkling;

Sammanfattning: Denna studie undersökte hur automatiskt textförenkling upplevs av och hjälper högstadieelever med dyslexi. Deltagarna har fått läsa totalt fyra texter om olika ämnen uppdelat på två tillfällen där ena texten alltid varit förenklad och den andra en originaltext.Efter att läst texterna har deltagarna fått svara på läsförståelsefrågor för att se hur mycketde förstod av texten och sedan delta i en semi-strukturerad intervju för att ta reda på deras upplevelse av texten de hade läst. Resultatet från läsförståelsen delades sedan upp i degrupper som läst samma version av texterna och svaren i de semi-strukturerade intervjuerna analyserades i en tematisk analys. Resultatet visade att ingen större skillnad uppstodmellan texterna utan att båda texterna fungerade lika bra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)