Effektivisering av logistik och leveranser till byggarbetsplats med hjälp av digitala verktyg

Detta är en M1-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion (och mål) – Denna rapport är utförd av två byggingenjörsstudenter vid Tekniska Högskolan i Jönköping. Studien genomförs tillsammans med Peab Sverige AB och rapportens mål är att undersöka hur det är möjligt att med hjälp av digitala verktyg undvika att flertalet leveranser ankommer till en byggarbetsplats vid samma tidpunkt men även hur det är möjligt att få kontroll över när leveranser ankommer. Det kommer även att undersökas hur det är möjligt att mindre leveranser kan tas emot utan att platsledningen behöver avbryta sitt pågående arbete. Metod – Studien är genomförd som en fallstudie med datainsamlingsteknikerna intervju, enkät och observation. Studien består av en kombination av en kvalitativ metod och en kvantitativ metod. Intervjuer kommer att ge data som har kvalitativa egenskaper. Med kvalitativa egenskaper menas att data har en låg standardiseringsgrad men att flexibiliteten är hög. Enkäten ger data som har både kvalitativa och kvantitativa egenskaper. Den data från enkäten som är kvalitativ är de frågor där respondenten själv får skriva medan den kvantitativa data kommer från de frågor som är flervalsfrågor där resultatet går att presentera i tabeller och diagram. Resultat – Utifrån resultatet går det att utläsa att det enbart är fem av 33 personer som aldrig upplever problem med att resurskrävande leveranser ankommer vid samma tidpunkt medan sex personer svarar att de upplever problem flera gånger i veckan. Anledningen till att flera resurskrävande leveranser ankommer vid samma tidpunkt är att tid inte anges vid beställning eller att leveranserna inte ankommer vid angiven tid. Analys – Utifrån empirin går det att utläsa att det används en digital eller analog leveranskalender för att hantera leveranser. Det visar tydligt vikten av att alla i projektet är med och arbetar med någon form av kalender för att leveranser ska fungera. Det går också att utläsa att anledningen till att leveranscontainer inte används i så stor utsträckning beror på att det tar mycket plats, det kostar för mycket och leverantörerna tycker inte om att arbeta på det sättet. Diskussion – Det som diskuteras i diskussionen är de starka och de svagare delarna från resultatet men även huruvida de valda metoder som använts i undersökningen fungerade för att ge svar på de frågeställningar som ställts. En av rapportens svaga delar är att det inte ges något svar på varför leveranser inte kommer vid angiven tid trots att det är en av de stora anledningarna till att leveranskrockar uppstår. De svagheter som finns i datainsamlingsteknikerna stärks av varandra då rapporten innehåller triangulering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)