Undervisning med digitala verktyg på fritidshemmet : Lärarperspektiv på kompetenser och didaktiska val

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att bidra med kunskaper om vilka lärarkompetenser som fritidslärare uttrycker som viktiga i samband med användningen av digitala verktyg och om hur fritidslärare resonerar kring användandet av digitala verktyg på fritidshemmet. Studiens teoretiska utgångspunkter har baserats på T-PACK-modellen och utifrån det didaktiska perspektivet. T-PACK är en modell som fokuserar på lärares teknologiska kompetens, pedagogiska kompetens och ämneskompetens och hur dessa samspelar med varandra. Med det didaktiska perspektivet har fokus legat på de tre centrala frågorna som ingår i didaktiken, vad, hur och varför. Samtidigt har det didaktiska perspektivet hjälpt oss synliggöra för vilka faktorer som innebär möjligheter och begränsningar i samband med att fritidslärare använder sig av digitala verktyg i undervisningen på fritidshemmet. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer har använts som metod. Totalt har fem olika fritidslärare från olika fritidshem deltagit i studien. Dessa fritidslärare arbetar inom en och samma kommun i södra Sverige. I resultatet av studien framgår det att främst den teknologiska och den pedagogiska kompetensen uttrycks som viktiga hos fritidslärare i relation till användningen av digitala verktyg. Samtidigt lyfter fritidslärare fram ett kompetensutvecklingsbehov för att användningen av digitala verktyg ska kunna utvecklas på fritidshemmet. I resultatet uttrycker fritidslärare att de besitter de grundkunskaper kring digitala verktyg som de menar behövs i yrket som fritidslärare. Det uppstår därför ett spänningsfält mellan det uttryckta kompetensutvecklingsbehovet och faktumet att fritidslärarna menar att de besitter de grundkunskaper som är nödvändiga i yrket som fritidslärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)