Hur blir den nyanställde bemött?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Det är alltid svårt att komma till en plats då allting är nytt för en och man inte känner till saker och ting runt omkring. Efter att vi har intervjuat några nyanställda på högskolan i Borås förstod vi hur svårt det egentligen är att vara nyanställd på en arbetsplats som man kanske aldrig tidigare hade satt en fot i. Svårighets- och nervositetsgraden beror förstås på hur man blir bemött både av övriga medarbetare och av chef. Blir man bemött på ett välplanerat sätt som i sin tur är byggt av vänlighet och trevlighet, känner man sig mindre nervös den första dagen.Studiens syfte handlar främst om att ta reda på hur en nyanställd blir bemött på högskolan i Borås. Genom uppsatsen ska man kunna förbättra mottagandet och bemötandet av nyanställda. För att få fram den informationen så gjordes det sex olika intervjuer med universitetslärare på olika institutioner som har blivit anställda de senaste två åren.Intervjuerna som genomfördes var av en semistrukturerad karaktär där det fanns frågor som diskuterades fritt kring ämnet bemötande och mottagande från organisationens sida. Vi behandlar studien ur ett hermeneutiskt perspektiv där vi studerar vårt område på en något djupare nivå för att urskilja det viktiga i intervjuerna.Vi bokade tid med respektive intervjuperson och de flesta fick intervjufrågorna skickade till dem innan intervjugenomförandet blev av på den bokade tiden. Därmed kunde de vara förberedda på vilka frågor som de skulle svara på.Resultatet av studien blev att trots några bristfälliga punkter så blir ändå den nyanställde på högskolan i Borås bra bemött. Vi kom även fram till att det är främst fyra olika aspekter som ingår i och bidrar till att det blir ett bra bemötande. Dessa är: Social kompetens, kommunikation, gruppsykologi samt organisationskultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)