Deltagande och inställning : En kvantitativ studie på mellanstadiet om idrott och hälsa jämfört med andra ämnen

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Jacob Law; Viktor Andersson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka mellanstadieelevers deltagande i och inställning till ämnet idrott och hälsa, samt att jämföra det med ämnena svenska, engelska och matematik. Vi vill också undersöka om det finns ett samband mellan inställning till ämnena och i vilken omfattning de deltar i undervisningen. • Skiljer sig elevers självrapporterade deltagande åt i de olika ämnena, i så fall hur? • Skiljer sig elevers självrapporterade inställning åt till de olika ämnena, i så fall hur? • Finns det ett samband mellan deltagande och inställning? Metod: Vi har valt att utgå ifrån en kvantitativ metod och enkät för datainsamling. Vi har anpassat enkäten efter deltagarnas ålder. I undersökningen ingick 86 mellanstadieelever på den skola som har valts ut genom ett bekvämlighetsurval. Eleverna fick fylla i enkäten hemma och vi har samlat in den vid två tillfällen för att minska bortfallet. Vi har sammanställt resultaten i diagram för att kunna jämföra de olika ämnena med varandra och för att kunna undersöka ett eventuellt samband mellan deltagande och inställning. Vi har utgått från ramfaktorteorin. Resultat: Våra resultat har besvarat studiens samtliga frågeställningar. Vad gäller deltagande så kunde vi notera att de uppgav att de alltid närvarar i över 90 procent av fallen i samtliga ämnen som ingick i undersökningen. De uppgav dessutom att de var mycket eller ganska mycket aktiva i cirka 90 procent av fallen. Det var flest mycket aktiva i ämnet idrott och hälsa. Vad gäller elevernas inställning kunde vi notera att eleverna var övervägande positivt inställda till samtliga ämnen genom att beräkna ett genomsnittsvärde. 71 procent av eleverna svarade alternativ 4 eller 5 på frågorna kopplat till inställning. Flest elever var positivt inställda till ämnet idrott och hälsa. Vad gäller sambandet så kunde vi konstatera att andelen positivt inställda (71 procent) var nära att stämma överens med andelen mycket eller ganska mycket aktiva (91 procent). Slutsats: Vi kan konstatera att resultatet av deltagande i och inställning till de olika ämnena har varit positiva på den skolan vi har undersökt. Genom att jämföra med tidigare forskning på högstadiet och gymnasiet så kan vi konstatera att problemen är mer omfattande högre upp i åldrarna. Det har varit svårt att dra en slutsats vad gäller sambandet mellan deltagande och inställning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)