Jämlikt deltagande i medborgardialogen – möjligheterna finns

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att redogöra för vilka gynnsamma faktorer som behöver tas i hänsyn vid utformningen av medborgardialogen, för att främja inflytandet från underrepresenterade samhällsgrupper. Teori: Dahls demokratiteori. Samt deliberativ- och deltagardemokrati, som är grundläggande beståndsdelar i medborgardialogen. Metod: Systematisk litteraturstudie. Resultat: Resultatet visar att det finns ett flertal faktorer som är gynnsamma vid utformningen av medborgardialogen för att utöka underrepresenterade samhällsgruppers deltagande. Dessa är nyskapande arenor och utövarnas initiativtagande, medborgarjury, berättelser, förkroppsligad kommunikation och fördelning av maktroller. Även förslag på en omdefinition av begreppet medborgardialog ges, samt åtgärder som kan vidtas för att motverka stigmatisering av utsatta grupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)