Språkstödjande aspekter i matematikundervisningen : lärares beskrivningar och lärarhandledningars potential

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Utgångspunkterna till denna studie är alla individers rätt till utbildning och det faktum att många elever, exempelvis de i språklig sårbarhet, möter hinder i sin matematikutveckling. Detta ledde till studiens syfte att undersöka hur åtta lärare beskriver att de arbetar med språkstödjande aspekter i undervisning om positionssystemet för att göra den tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. Vidare syftade studien till att utröna vilken funktion lärarna beskriver att lärarhandledningarna har i detta hänseende, samt att analysera handledningarna för att se vilka typer av övergripande stöd och språkstödjande aspekter som förekommer i dessa. Studiens kvalitativa ansats innebar att semistrukturerade intervjuer hölls parallellt med analys av lärarhandledningar. Resultatet visade att lärare nämner olika språkstödjande aspekter samt att lärarhandledningen tillskrevs olika funktioner. Vidare blev det synligt i resultatet att handledningarna innehåller både övergripande stöd och språkstödjande aspekter, men i olika omfattning och på olika sätt. Resultatet i studien tolkas som att lärarhandledningar har potential att bidra med stöd att göra undervisningen tillgänglig för elever i språklig sårbarhet, men att flera faktorer kan vara viktiga i relation till denna potential. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)