Pedagogisk verksamhet eller rutin? En studie om samling i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Josefin Erlin; [2012]

Nyckelord: Samling; förskolan; lärandetillfälle; kommunikatio;

Sammanfattning: METODFör att besvara frågeställningar läste jag relevant litteratur och genomförde intervjuer ochobservationer av kvalitativ form. Åtta pedagoger intervjuades och fyra samlingar observerades.Genom att studera grovmaterialet från dessa tillfällen besvarades sedan frågeställningarna.RESULTATDe tillfrågade pedagogerna är eniga om att samlingen är ett bra tillfälle för lärande och specielltde egenskaperna av den sociala naturen. Pedagogerna anser även att det är upp till dem att skapasituationer för barnen som engagerar och inspirerar dem så att ett lärande kan ske. Allatillfrågade är positiva till att samlingen är ett viktigt element inom förskolans verksamhet ochanser att det fyller en funktion, så länge det används på rätt sätt.Kommunikationen i de fyra samlingarna är för det mesta av en samspelande atmosfär.Pedagogerna interagerar med barnen och talar till dem med en positiv och entusiastisk ton och deverkar ha den pedagogiska synen att barnen är kompetenta individer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)