”Det är yvigt, spretigt men ändå ganska precist.” : Medielärares didaktiska förhållningssätt och perspektiv utifrån ett bildningsideal.

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utifrån ett bildningsideal liksom didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv utveckla förståelse för medielärares förhållningssätt till utmaningar som uppstår i undervisningen utifrån mediaämnenas sammansatta karaktär. Detta besvarades utifrån tre frågeställningar. 1. Hur beskriver medielärare sin undervisning och didaktik? 2. Hur beskriver medielärare sin undervisning relaterat till medieämnenas sammansättning av olika perspektiv? 3. Hur kan medielärares beskrivningar förstås utifrån ett bildningsideal?Studien har en teoretisk ansats utifrån begreppen didaktik och bildning. Lärarnas beskrivningar utgår från semistrukturerade intervjuer som har analyserats tematiskt. Det som framkommer i studien är att medielärare har en tydlig praktisk didaktik och att ämnesinnehållet ofta kretsar kring kommunikation på olika sätt. De olika perspektiven som ingår i medieämnena, samhälleliga, estetiska, språkliga, etiska och tekniska, har lite olika tyngd och det framgår särskilt om lärarna återfinns på det estetiska- eller på det samhällsvetenskapliga programmet. Medielärarna skulle kunna utveckla sin undervisning och bli mer medvetna på olika sätt utifrån dessa perspektiv. Framför allt skulle en större medvetenhet kring de etiska och språkliga perspektiven vara önskvärt. Studien kommer fram till att det är förtjänstfullt att förstå medielärare utifrån ett bildningsideal. Bildningsbegreppet skulle kunna bidra till att ge medielärare ett holistiskt perspektiv i sin analys av den didaktiska praktiken och ge en bra balans i medielärares undervisning utifrån medieämnenas mångfald av aspekter. Att analysera medieämnena utifrån bildningsbegreppet skulle även kunna bidra till att förtydliga och konkretisera de aspekter som förespråkare för Critical Media Literacy anser vara viktiga för mediedidaktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)