Läsningens relation till socioekonomiska faktorer inom ämnet svenska : en kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Maja Fredh; Elin Johansson; [2023]

Nyckelord: socioekonomiska faktorer; läsning;

Sammanfattning: Skolan är en samlingsplats för världens framtida medborgare och den inkluderar diverse människor från olika kulturer, religioner och samhällsklasser. När eleverna börjar skolan görs det med varierande förkunskaper om skolans ämnen och i detta fall ämnet svenska. Att skapade bäst lämpade förutsättningarna för elevernas fortsatta utveckling är en prövning som många ställs inför. Syftet med denna kunskapsöversikt är att kartlägga, presentera och analysera forskning som kännetecknar läsningens relation till socioekonomiska faktorer, samt ta upp kartlagda begrepps samverkan, inom ämnet svenska. Kunskapsöversiktens förhoppning är att sprida kunskap om relationen mellan läsning och socioekonomiska faktorer samt belysa olika begrepp inom läsning och socioekonomiska faktorer i forskningen. Frågeställningarna som ligger till grund för kunskapsöversikten är: Vad kännetecknarforskningen om läsning i relation till socioekonomiska faktorer, inom ämnet svenska? och Hur framställer forskningen samverkan mellan begrepp inom läsning och socioekonomiskafaktorer? Urvalskriterierna och sökorden som användes gav upphov till flertalet relevanta artiklar, men åtta valdes ut för att kartlägga forskningen. Det som framkom var att forskning rörande socioekonomiska faktorer var globalt, men också att samtlig forskning som användes berör samma faktorer, till exempel, föräldrars utbildningsnivå och hemmets resurser. Studierna har använt sig av kvantitativa och/eller kvalitativa metoder för att kunna fastställa socioekonomiska faktorers relation till läsning i svenskämnet. Med hjälp av artiklarnas kartläggningsmetoder presenterar studierna samverkande begrepp inom läsning och socioekonomiska faktorer. Resultatet från forskning visar, bland annat, att elever med hög motivation, oavsett socioekonomisk bakgrund, lyckas i läsning och skolans socioekonomi har en inverkan på elevernas skolresultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)